tisdag 10 mars 2015

Dåliga egenskaper. Del. 1

Alla.
Precis ALLA.

Har sin goda egenskaper & sidor.

Och.

Alla har också.
Mindre bra.
Eller.
Rent av dåliga egenskaper & sidor.

Ingen är perfekt.
Ingen är felfri.
Det vet vi ju alla skulle jag tro.
Trots att det kanske finns en och annan.
Som lever sina liv utan att se detta.
Som av en eller annan anledning.
Inte ser.
Eller vill.
Befatta sig med ju sina mindre bra egenskaper.

Jag väljer.
Så långt det bara går.
Att se det goda & bra i människor.
Att i både stort och smått.
Fokusera på det.

Men, jag har inga problem.
Med att se.
Mina brister och sämre/dåliga egenskaper.

En av dem.
Ska jag avslöja för er nu...

Spännande va?

En av mina mindre bra.
 Egenskaper är att jag mer eller mindre ofta.
Skäms å andras vägnar.
Det är en dålig och onödig egenskap.
Som jag gärna är utan.
Eller iallafall.
Märker av betydligt mindre än vad jag gör.

Flera av er delar nog den med mig.
Men vissa av er.
Är helt befriade från den.
Lucky you, isåfall.


Kollade på mello i lördags.
Jag skämdes tyvärr.
Det är jag inte stolt över.
Mer än en gång under kvällen.
Varför gör man ens det??
Skämskudden åker fram i en farlig fart.
Jag får byta kanal, titta bort eller sänka.

Det händer ganska ofta.
Att jag skäms å andras vägnar.
Sluta med det?
Jaa visst.
Gärna.

Har försökt.
Det är svårare än att sluta röka.
Det har jag klarat.
Men inte detta.
Än.



All får ta sina egna konsekvenser för vad de säger, gör och agerar.
Ja visst är det så enkelt.
Egentligen.
Det får skämmas själva.
Eller
Låta bli.

Varför ska jag sitta i min soffa och skämmas för nåt jag ser eller hör på tv.
Eller som detta.
När min gode vän, som är allt annat än blyg.
Drar upp en plastburk.
På mat/fika stället.
Och tar med sig resterna hem i en doggybag.
Då formligen döööör jag skämsdöden.

Trots.
Att det är helt vettigt att inte slänga maten.

Eller som detta.
När min skämtsamma komiker till äkta make.
Drar ett skämt.
Med kassörskan på ICA.
Som hon med all säkerhet inte uppskattar lika mycket som maken.
eller
när han skämtar med någon OCH "glömmer" säga att han skojar.
eller
när det inte förstår hans ironi.

Han skrattar gott.
&
Jag vill helst göra mig osynlig eller försvinna från jordens yta.

Detta är verkligen ingen önskvärd sida hos mig själv.

Det finns fler...tyvärr.
Räcker gott med denna tycker jag.


Men som tur är så har jag många betydligt mycket bättre sidor än denna.

Att reflektera.
Över sina EGNA fel, brister eller egenskaper.
Är ofta svårare.
Än att se ANDRAS fel, brister och egenskaper.


Att just se andras.
Har ju en benägenhet att vara lättare.

Så idag får väl mitt budskap bli.
Just detta.
Se på dig själv, rannsaka och tänk.
Vad vill du förbättra?

_________________________________________________________

NAMASTE



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar