tisdag 24 februari 2015

Längtan.

Längtan och suget efter att sätta fingarna i jorden börjar komma.
Efter att få jord under naglarna.
Att få sätta årets första frön.

Odlingsnörden i mig.
Börjar vakna.

Det lilla växthuset.
Har klarat sig utmärkt i vinter.
Trots flera stormar.
Tack för det liksom!



Här trängs vi inte bland trädgårdslanden direkt.
Inte alls.
Odlar inte i stor skala.
Det ska ju skötas.
Och att ligga på knä och rensa land.
Jaa det finns liksom inte på kartan att jag skulle kunna.

Men pallkragar.
Bästa Bästa

Min specialintresse inom odling är ju kryddor/örter.
Och.
Såklart.
TOMATER

Då passar ett växthus och pallkragar.
Som handen i handsken.



Det är galet svårt.
I snudd på omöjligt.
Att bestämma.
Vilka tomater man ska odla varje år.

Sina favoriter, jaa visst.
Men det finns ju mer än en.
Det finns alldeles alldeles för många.

Ungefär som att ta in ett barn.
I en godisbutik.
Med hundratals sorter.
Och säga:
Du får bara välja en.

Ni fattar själva.
Omöjligt.



Men efter många långa samtal med sig själv.
När man vägt för och nackdelar.
Så har man tillslut.
Bestämt sig.
OCH
Som alla andra år.
Blir det alltid fler sorter än man tänkt.
Slår aldrig fel.

I år är inget undantag.


 _____________________________________________________

NAMASTE
 

 

1 kommentar:

  1. Jag får nöja mig med att odla i mindre skala på min lilla balkong. Men är glad att jag har den iallafall. Men fina du, hur får du dina hjärta på tråd att växa så fint???? Mina bara torkar liksom//J PS hylla har kommit upp så behöver inte låna din slagborr

    SvaraRadera