lördag 24 januari 2015

HUR har ni tänkt NYBRO KOMMUN!!

I dagens Barometern.
Sidan 38/ Nybro.
Står det med stor text.

TUFFA BESPARINGAR VÄNTAR KOMMUNEN

Det ska sparas 45 miljoner detta och nästa år.
45 miljoner.
 Det ska ske genom olika indragningar på bla.
Gymnasieverksamheten
Biblioteksverksamheten
Kulturskolan och fritidsgården
mm
SAMT
MINSKA PERSONALEN
 I
GRUNDSKOLAN
Självklart på en mängd andra områden också.
Läs mer i Barometern.

Det är mycket jag reagerar starkt på i denna tidningsartikel.
Men allra mest på att minska personalen i våra skolor.
Det är inget överflöd av personal direkt.

Vi väntar dessutom ett par hundra barn till som ska in i skolor och förskola under 2015.

Så jag undrar HUR de har tänkt?
Vårt barn.
Är bara ett av många som inte klarar skolan redan som det är nu.
Som måste ha och som enligt skollagen har rätt till ökad resurs.
Han är bara ett av många barn.
Men han är VÅRT barn.
Som vi krigar för!!

Jag fattar ingenting helt ärligt!!
Trots att skollagen är tydlig så är det ingen hjälp.
Kommunen misslyckas.
Det är inte skolan eller lärarnas fel!
Dom är kanon, gör ett fantastiskt arbete.
Iallafall i vårt fall.

Men det räcker inte.
Så spara in på personal är väl det sista kommunen kan göra eller?
NI
som sitter i kommunstyrelsen om ni läser detta..
Får gärna svara mig här!!
HUR ska detta gå ihop?
Spara på vad fasen ni vill...men inte på bekostnad av våra/mitt barns skolgång.
Mitt barn.
Har ett handikapp, ett funktionshinder.
AUTISM
Vet ni vad det är ens??

Det finns ingen annan skola i kommunen att tillgå för honom.
Han ska kunna gå i vanlig skola, med rätt hjälp.
Särskola är inget alternativ.
Där FÅR han inte gå enligt lagen.
Han har ingen utvecklingsstörning. Han har AUTISM och ADHD.
 
Varför får han inte det då? 

Jag citerar honom nu:

"Mamma, det är inte skolan eller lärarna det är fel på. Det är jag som är felet, det är mig det är fel på som inte kan gå i skolan."
__________________________

KAN NI TÄNKA ER ATT HÖRA SITT BARN SÄGA SÅ?
NI, som sitter där i kommunhuset och bestämmer hur pengarna ska fördelas??
Har ert barn sagt så någongång??
Tror inte det!!

Han är 10 år.
10 ÅR
Och tror att det är han det är fel på!!
DET är skamligt!!
NI borde skämmas varje gång lönen går in på ert konto.

I veckan va jag dessutom på ett möte.
Angående nyanlända barn som ska börja skolan.
Barn som kommunen har skyldighet att erbjuda skolgång inom 30 dagar.
Ni får stadsbidrag för dessa barn, jag vet.

Men den är inte lika hög som för svenska barn.
Den räcker inte till det ökade resurser som krävs för bla nyrekrytering av lärare, skolskjuts, extra hjälp/stöd i skolan pga exempelvis trauma osv.
Och ändå ska det sparas...

Det blir ju på bekostnad av mitt barn, allas barn.

ALLA BARN BLIR JU DRABBADE!

Vare sig det har funktionshinder eller inte.
För när ett barn inte får den hjälp/stöd som krävs, drabbas ju även resten av klassen på olika sätt.


Kan ni tala om för mig hur ni kan sova gott om natten??

Hälsningar

EN MAMMA
till ett barn med Autism.

 
 DELA GÄRNA DETTA INLÄGG!!
 

  
       

5 kommentarer:

  1. Jag är ersättare för Vänsterpartiet i kommunstyrelsen i Nybro och läser ditt inlägg med sorg. För jag vet att det ser ut precis som du beskriver. Och inte bara för ditt barn utan för många andra också. Därför är det med förtvivlan som jag som svar på din fråga bara kan konstatera: DET GÅR INTE IHOP!
    Det går helt enkelt inte ihop. Skolan går redan idag på knäna. Lärare och skolledning gör allt de kan för att möta alla barn på bästa sätt men de får inte ens idag de ekonomiska förutsättningar de behöver för att klara sitt uppdrag. Att då dra ner ännu mer går bara inte.
    Det var därför som Vänsterpartiet föreslog en skattehöjning på 50 öre i budgeten, där nästan allt skulle gå till skolan och äldreomsorgen. Jag tänker inte påstå att det hade löst allt, men det hade åtminstone inneburit att vi skulle sluppit de stora besparningar på främst våra barn och gamla som vi nu istället kommer drabbas av.
    Nu kan jag tyvärr bara konstatera: det går inte ihop...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kaj!

      Tack för att du tog dig tid att läsa och kommentera.
      Du är den första och enda politiker i vår kommun som gjort just detta, trots att fler av er har läst.
      Så TACK!

      Radera
  2. Rickard Johansson26 januari 2015 kl. 08:41

    Jag som ledamot i Lärande och Kulturnämnden är förskräckt över de hårda besparingskrav vi ställs inför.

    Jag och övriga oppositionen kommer kämpa för att grundskolans personal inte ska bli drabbad av den dystra budgeten vi nu har att jobba med.

    Visst kommer det bli verksamheter som blir lidande nu när vi inte fick igenom skattehöjningen, men lärartätheten är det sista vi kommer dra ner på.

    Kan bara instämma med ditt inlägg och förstå din oro.

    Mvh//Rickard Johansson (S)

    SvaraRadera
  3. Socialdemokraterna </3

    SvaraRadera
  4. Å hur kan Moderaterna som backade så fatalt i valet diktera framtiden?
    Vp fick flera röster än M. De vet ni va???!!!

    SvaraRadera